fredag 4 mars 2011

Retorikövning

Har gjort en retorikuppgift med medieelever som går i trean.
Först gick vi igenom det tre retoriska verktygen etos, logos och patos, hur man påverkar genom förtroende, genom fakta och information samt genom att använda sig av känslor.

Nästa steg var att vi gemensamt tittade på lite olika annonser och försökte hitta etos-, logos- och patos-argument i dem. Eleverna var bra på att hitta exempel på de olika retoriska delarna.

Därefter fick det i grupper om två elever välja ut tre olika annonser där varje annons till övervägande del använde sig av en av de tre retoriska byggstenarna. Annonserna skulle innehålla bilder. Eleverna fick i uppgift att göra tre analyser, en för varje annons. De fick börja med att bara beskriva vad de såg i annonserna, en denotativ analys. Efter det skulle de övergå till att en tolkande, konnotativ analys. I varje annons skulle de också försöka hitta exempel på alla tre retoriska argumenten.

Idag har grupperna redovisat och alla verkar ha greppat hur reklamen använder olika argument för att påverka. Vissa analyser var utförliga och eleverna vävde in sina kunskaper i bildanalys från andra kursen. 

En tendens jag kunde se var att de tänker eller tolkar väldig mycket utifrån kön. Hur de menar att vissa färger känns okvinnliga, typsnitt som är snirkliga vänder sig till kvinnor osv. Men de var också kritiska till hur reklam för skönhetsprodukter försökte övertyga med hjälp av "påhittad" vetenskaplighet.       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar