- Jag vill måla med vattenfärg, säger 10-åringen till middagen.
- Visst det får du göra, säger jag glatt. Vi kan plocka fram grejer här på bordet när vi ätit färdigt och dukat av.
Efter maten plockar vi fram färger, penslar och papper. Jag tar även fram "riktigt" akvarellpapper.
- Det här pappret blir bra, säger han när han valt akvarellpappret.
- Det är riktigt akvarellpapper och jättebra att måla vattenfärger på.
- Är det extra fint och dyrt då vill jag inte ha det.
- Ja, det är lite finare papper, men det ska du ha. Du ska använda bra papper men man målar inte lite grann för att genast ta ett nytt. Blir det fel så kan man tvätta bort färgen med en svamp.
Målningen börjar.
- Det är roligare att måla här än i skolan.
- Jaha
- Här får man göra lite som man vill.
Målandet fortsätter.
- Du ska inte gnugga med penseln så, ta mer vatten och måla med toppen istället.
- Men då blir det ju alldeles vattnigt, så här, säger han och pekar på en målad yta.
- Men det är väl fint. Det är ju vattenfärg. Man får ha lite tålamod när man målar med vattenfärg så det hinner torka emellan.
Det gör fortfarande ont i mig att se hur penseln far illa.
- Men jag fick ju inte ta den penseln jag ville ha, klagar han. Han ville måla med en svinborstpensel.
Jag jagar runt efter lite stummare och bredare penslar som passar till akvarellmålning. Hittar några av mina penslar hos storebror.
- Pröva någon av de här. Med den här kan du få mycket färg om du tar mycket vatten.
Undrar om det fortfarande är roligare att måla hemma?
tisdag 24 maj 2011
Nya kurser
Kanske och hoppas jag får kursen Digitalt skapande nästa år.
Kursen ingår i inriktningen Estetik och media på det estetiska programmet.
"Ämnet digitalt skapande behandlar skapande och gestaltande processer med digitala verktyg i gränslandet mellan konstnärligt skapande och teknik. Innehåll och teknik i konstnärligt skapande har varierat över tid. I och med den informationstekniska utvecklingen har helt nya möjligheter och platser skapats, och fortsätter att skapas, för konstnärliga och kommunikativa uttryck." Skolverket.se
Bra att jobba process och bloggande tänker jag.
Kursplanen talar också om "Förmåga att samarbeta via webb och nätverk, både synkront och asynkront" Någon som kan hjälpa mig på vägen med hur man ska tolka synkront och asynkront samarbete? Jag fattar ordet synkront, alltså samtidigt.
Asynkront förklarar Wikipedia så här: "innebär att ett skeende interagerar med ett annat skeende, men helt oberoende av det andra skeende"
Hur ska man tänka kring detta om man översätter det till faktiska projekt eller uppgifter?
Läser på nätet och en massa om programmering kommer upp. Men det behöver vi väl inte syssla med på estetiska programmet, tung programmering?
Hittar någon typ av definition här: http://www.arkiv.certec.lth.se/expertsystem/
"En ... samverkan kan ske både synkront och asynkront - deltagarna kan arbeta samtidigt (synkront) med samma problem, eller de kan arbeta lite när det passar var och en (asynkront) med problemet"
Kursen ingår i inriktningen Estetik och media på det estetiska programmet.
"Ämnet digitalt skapande behandlar skapande och gestaltande processer med digitala verktyg i gränslandet mellan konstnärligt skapande och teknik. Innehåll och teknik i konstnärligt skapande har varierat över tid. I och med den informationstekniska utvecklingen har helt nya möjligheter och platser skapats, och fortsätter att skapas, för konstnärliga och kommunikativa uttryck." Skolverket.se
Bra att jobba process och bloggande tänker jag.
Kursplanen talar också om "Förmåga att samarbeta via webb och nätverk, både synkront och asynkront" Någon som kan hjälpa mig på vägen med hur man ska tolka synkront och asynkront samarbete? Jag fattar ordet synkront, alltså samtidigt.
Asynkront förklarar Wikipedia så här: "innebär att ett skeende interagerar med ett annat skeende, men helt oberoende av det andra skeende"
Hur ska man tänka kring detta om man översätter det till faktiska projekt eller uppgifter?
Läser på nätet och en massa om programmering kommer upp. Men det behöver vi väl inte syssla med på estetiska programmet, tung programmering?
Hittar någon typ av definition här: http://www.arkiv.certec.lth.se/expertsystem/
"En ... samverkan kan ske både synkront och asynkront - deltagarna kan arbeta samtidigt (synkront) med samma problem, eller de kan arbeta lite när det passar var och en (asynkront) med problemet"
lördag 21 maj 2011
Sköna skulpturer
fredag 20 maj 2011
3:e pris i kampanjtävling
Hurra! Mina medieelever på Marks gymnasieskola tog hem 3:e pris i Prata om alkohols kampanjtävling.
Här är juryns motivering:
”Med en mycket gedigen kreativ brief och en snygg reklamfilm om varför trafik och alkohol inte hör ihop belyser de ett mycket viktigt problem. Budskapet lek eller verklighet fångar intresset och får åskådaren att verkligen tänka efter”
Här kan ni se deras StopMotion-film Lek eller verklighet.
Här är juryns motivering:
”Med en mycket gedigen kreativ brief och en snygg reklamfilm om varför trafik och alkohol inte hör ihop belyser de ett mycket viktigt problem. Budskapet lek eller verklighet fångar intresset och får åskådaren att verkligen tänka efter”
Här kan ni se deras StopMotion-film Lek eller verklighet.
måndag 16 maj 2011
Skulpturuppgiften
Nu har vi varit igång ett tag med skulpturuppgiften som jag funderade kring i mars.
I Estetisk verksamhet har medietvåorna i uppgift att gestalta en känsla. Efter att ha visat exempel på modern skulptur bad jag dem att skissa.
De ska göra en figur i wellpapp och därefter en i lera. Det kan vara samma känsla eller två olika som de gestaltar i de olika materialen.
Fyra exempel på hur de arbetat i wellpapp. Vi använder limpistol för att sammanfoga formerna och det fungerar mycket bra.
Leran vi arbetar med är en stengodslera som är ganska mjuk. Det gör att det kan vara svårt att få figurerna att stå upp som man vill.
I Estetisk verksamhet har medietvåorna i uppgift att gestalta en känsla. Efter att ha visat exempel på modern skulptur bad jag dem att skissa.
De ska göra en figur i wellpapp och därefter en i lera. Det kan vara samma känsla eller två olika som de gestaltar i de olika materialen.
Fyra exempel på hur de arbetat i wellpapp. Vi använder limpistol för att sammanfoga formerna och det fungerar mycket bra.
Leran vi arbetar med är en stengodslera som är ganska mjuk. Det gör att det kan vara svårt att få figurerna att stå upp som man vill.
Etiketter:
bildpedagogik,
Estetisk verksamhet,
skulptur
söndag 15 maj 2011
StopMotion - Drömmar
En av filmerna som medieelever i 2:an gjort i Estetisk verksamhet. De har arbetat utifrån temat Drömmar och fått välja den StopMotion-teknik de önskat. Här är det CutOut de valt att arbetat in.
Tidigare inlägg om arbetat finns här: StopMotion-arbete
och här: Animerar vidare
Filmen är gjort av Jesper Hoff och Maria Eriksson.
Tidigare inlägg om arbetat finns här: StopMotion-arbete
och här: Animerar vidare
Filmen är gjort av Jesper Hoff och Maria Eriksson.
Motstridiga idéer inom förskolan
Intressant artikel av Malena Magnusson och Kristina Sterba i Pedagogiska magasinet:
På de vuxnas villkor om motstridiga idéer inom förkolan.
"I förskolan härskar en traditionell uppfostringspedagogik. Samtidigt talas det mycket om det kompetenta barnet. Det går inte ihop. Vart tar dialogen och samspelet vägen?"
Känner igen lite av det i mitt arbete på gymnasiet. Mycket ska kontrolleras, mätas och dokumenteras. De nationella proven och det formella blir styrande. Samtidigt finns där en diskussion om eleven i centrum, om ämnesövergripande arbete och att undervisningen ska anpassas till individen. Ibland känner man att man lyckas anpassa undervisningen för en elev så att den växer som individ och i sitt lärande, men oftast så blir det samma för alla.
På de vuxnas villkor om motstridiga idéer inom förkolan.
"I förskolan härskar en traditionell uppfostringspedagogik. Samtidigt talas det mycket om det kompetenta barnet. Det går inte ihop. Vart tar dialogen och samspelet vägen?"
Känner igen lite av det i mitt arbete på gymnasiet. Mycket ska kontrolleras, mätas och dokumenteras. De nationella proven och det formella blir styrande. Samtidigt finns där en diskussion om eleven i centrum, om ämnesövergripande arbete och att undervisningen ska anpassas till individen. Ibland känner man att man lyckas anpassa undervisningen för en elev så att den växer som individ och i sitt lärande, men oftast så blir det samma för alla.
torsdag 5 maj 2011
Don´t drink and drive
Filmer som producerat för kampanjen "Don´t Drink and Drive" av våra medietreor. Uppgiften var att göra en film med StopMotion-teknik. Några grupper valde att fotografera med stillbildskamera och sätta ihop det i iMovie. Andra har animerat med programmet FrameByFrame och därefter redigerat i iMovie.
Uppdaterat: Ytterligare en film som medietreor gjort för kampanjen "Don´t Drink and Drive". Här har eleverna valt CutOut-teknik för att berätta om sex och alkohol.
En annan grupp har valt att animera legofigurer och jobbat bra med olika bildutsnitt och kameravinklar.
Don´t mess with the future, fotograferad med stillbildskamera och redigerad i iMovie.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)