Detta inlägg är från min GUL-blogg, 2 februari i kursen Gestaltande animation
-----------------
Eftersom jag
arbetar som lärare i bl a bild på gymnasiet har jag stor erfarenhet av
att teckna kroki och måla modell. Jag har gått på KV´s och på
Houvedskous innan jag gick lärarprogrammet inriktning Bild och form på
HDK.
Min först erfarenhet av att arbeta med StopMotion var under en eftermiddagskurs för lärare med Gunilla Gränsbo. Jag provade då på att animera en lerfigur, en rund boll som hade ögon och blinkade. Det gav mersmak så jag anmälde mig och min son till en sommarkurs för familjer där vi under en vecka provade på leranimation, CutOut, WhiteBoard och pixelate.
Kurserna gav mig tillräckligt med kunskap för att kunna handleda elever i att använda StopMotion-tekniken. De har gjort kampanjfilmer för Don´t drink and Driv, har animerat utifrån ett tema i kurserna Bild och i Digitalt skapande. De har valt lite olika tekniker. I år har Whiteboard varit populärt.
På 1990-talet gick jag en tio veckors kurs i Alias på Konsthögskolan Mejan. Kursen innebar självstudier i programmet. Jag hann inte så långt men jag fick iaf renderat en film av en springande fågel.
Jag gillar Chris Landreths ”Subconscious Password” som jag såg på filmfestivalens program Maximerat animerat. Jag tyckte också mycket om Alain Ughettos långfilm ”Jasmine”.
Min först erfarenhet av att arbeta med StopMotion var under en eftermiddagskurs för lärare med Gunilla Gränsbo. Jag provade då på att animera en lerfigur, en rund boll som hade ögon och blinkade. Det gav mersmak så jag anmälde mig och min son till en sommarkurs för familjer där vi under en vecka provade på leranimation, CutOut, WhiteBoard och pixelate.
Kurserna gav mig tillräckligt med kunskap för att kunna handleda elever i att använda StopMotion-tekniken. De har gjort kampanjfilmer för Don´t drink and Driv, har animerat utifrån ett tema i kurserna Bild och i Digitalt skapande. De har valt lite olika tekniker. I år har Whiteboard varit populärt.
På 1990-talet gick jag en tio veckors kurs i Alias på Konsthögskolan Mejan. Kursen innebar självstudier i programmet. Jag hann inte så långt men jag fick iaf renderat en film av en springande fågel.
Jag gillar Chris Landreths ”Subconscious Password” som jag såg på filmfestivalens program Maximerat animerat. Jag tyckte också mycket om Alain Ughettos långfilm ”Jasmine”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar