Kanske och hoppas jag får kursen Digitalt skapande nästa år.
Kursen ingår i inriktningen Estetik och media på det estetiska programmet.
"Ämnet digitalt skapande behandlar skapande och gestaltande processer med digitala verktyg i gränslandet mellan konstnärligt skapande och teknik. Innehåll och teknik i konstnärligt skapande har varierat över tid. I och med den informationstekniska utvecklingen har helt nya möjligheter och platser skapats, och fortsätter att skapas, för konstnärliga och kommunikativa uttryck." Skolverket.se
Bra att jobba process och bloggande tänker jag.
Kursplanen talar också om "Förmåga att samarbeta via webb och nätverk, både synkront och asynkront" Någon som kan hjälpa mig på vägen med hur man ska tolka synkront och asynkront samarbete? Jag fattar ordet synkront, alltså samtidigt.
Asynkront förklarar Wikipedia så här: "innebär att ett skeende interagerar med ett annat skeende, men helt oberoende av det andra skeende"
Hur ska man tänka kring detta om man översätter det till faktiska projekt eller uppgifter?
Läser på nätet och en massa om programmering kommer upp. Men det behöver vi väl inte syssla med på estetiska programmet, tung programmering?
Hittar någon typ av definition här: http://www.arkiv.certec.lth.se/expertsystem/
"En ... samverkan kan ske både synkront och asynkront - deltagarna kan arbeta samtidigt (synkront) med samma problem, eller de kan arbeta lite när det passar var och en (asynkront) med problemet"
Spännande. Jag jobbar ganska mycket digitalt med processblogg för alla elever. En del gör det mer ihärdigt än andra. Kika gärna:
SvaraRaderahttp://bildlena.blogspot.com/
Lena: Jag tittade in lite på er blogg. Har en massa frågor känner jag. Jag tar gärna del av hur du presenterat för eleverna att processplogga, hur du lagt upp sidan mm..
SvaraRadera